Wednesday, September 10, 2008

Hobi baru

Pada entry aku yg lps aku ade ckp aku ade hobi br.. Dh lame ckp br arini nk update.. hehe.. Actually, ni lah hobi br aku tu.. huhu..


Aku dh mula berkebun.. wat kecik2 je..kt dpn umah aku.. hehe.. Stakat ni br ade beberapa pokok je aku tanam.. Ni smua aku amik kt umah aku di kampung halamanku..haha..

Pokok2 kaktus ni sebenarnya amik kt umah mak laki aku.. Kt umah mak die ade tanam byk pokok kaktus so aku pn amik la.. Lgpun nk jaga pokok kaktus kn senang.. Xperlu nk disiram slalu..


Yg kt bwh ni lak aku curik pokok keladi mak aku.. huhu.. Mak aku pn rajin dok menanam pokok.. Orkid lah..ros lah.. So dh ade byk2 tu aku pn amik la skit dr nye.. Kalu tgkkn keadaan pasunye agaklah comot.. Tp abaikan jelah eh.. Aku xsempat lg nk bermesra2 ngan pokok2 aku ni..



Haaa...Kt bwh ni la smua pokok yg aku tanam.. haha.. Mcm kanak2 berkebun je.. Actually, aku ade tanam pokok kucai (yg ni aku amik sbb nanti senang la aku nk wat cucur..bleh taruk dlm cucur aku), pokok kari (yg ni mesti la nk mudahkan aku masak kari. Xyh nk g beli daun kari dh.. Tp sbeno nye...xpandai sgt pn masak kari..huhu), pokok limau kasturi (yg ni aku tanam sbb kalu aku nk wat tomyam aku bleh guna daun limau kasturi ni) dan jgk daun sup ngan bawang pun aku tanam..haha.. Ape motif aku tanam smua pokok tu?? Mesti la nk mudahkan aku cari bhn2 masak.. Sbb tu aku byk tanam pokok yg lebih kpd bhn2 masakan..hehe..


Tp sebenarnya ade motif lain kenapa aku mula tanam pokok2 ni.. Aku jeles ngan jiran aku la.. Punye la byk pokok die tanam.. Tp smuanya pokok hiasan la.. Dh la aku pegi balik kena lalu dpn umah die.. Jeles...jeless.. Mcm nk je aku curik pokok die.. (Ishh..xbaik la..huhu..). Auntie ni punye semangat la menanam sampai kt area lif pn die letak pokok2 dia.. Tp bagus gk la kan.. Sejuk mata memandang.. huhu..

Ni lah umah auntie yg aku ckpkn tu..Kdg2 aku lalu aku cuit gk pokok2 bunga die.. Geramm tgk..

Stakat ni pagi2 sebelum g keje aku mesti siram dulu pokok2 aku.. Konon2 say hi lah kt pokok2 aku tu.. Kite mesti la buat baik ngan tumbuhan.. So, nanti pokok2 kite pn akan membuahkan hasil yg baik..hehe...


0 Comment(s):


Blogger Templates by iezpdaus Design